Onze expertise: verstand van hout én van schepen

Als allround scheepstimmerbedrijf maken we van alles, binnen en aan dek. Maar we zijn toch vooral ‘specialist historisch schip’. Vanuit ervaring – ook omdat we zelf op zo’n oud vaartuig wonen – weten we precies wat er komt kijken bij het verbouwen en restaureren van varend erfgoed.

Keuken in een woonschip

Scheepsinterieur

Een scheepsinterieur is heel persoonlijk. Klassiek of juist modern, tijdloos of trendy; het is maar net wat je smaak is. Wie een schip laat betimmeren heeft naast de stijl meer knopen om door te hakken. Wat is een handige indeling, welke materialen zijn geschikt en wat moet er aan techniek in? Wat kan er voor het budget, hoe houd je het historische uiterlijk intact en wat zegt de regelgeving? Wij hebben vaker met dat bijltje gehakt en nemen de klant stap voor stap mee in het bouwproces, van isolatie tot afwerking.

Comfortabel wonen aan boord

Een vrachtschip is niet gemaakt om op te wonen, maar met de juiste aanpassingen is het heel goed te verbouwen tot pleziervaartuig, charterschip of woonschip. Voor een comfortabele woning in scheepsruim of roef is het essentieel dat je goed isoleert en condens door woonvocht tegengaat. Als de bouwdetails van de betimmering kloppen, voorkom je roest van binnenuit én is het prettig en gezond wonen aan boord.

Restauratie

De restauratie van een klassieke boot of historisch schip vraagt om het vakmanschap van een ervaren scheepstimmerman. Het is ambachtelijk timmerwerk, met massief hout en traditionele houtverbindingen. Wij beheersen dit ambacht als geen ander en staan bekend om onze fraaie koekoeken en stuurhutten. Ook maken we ramen, ingangskappen en traditionele betimmeringen.

Uw vaartuig in ervaren handen

Restaureren is vaak een kwestie van repareren of een kopie maken. Maar als het origineel er niet meer is, wordt het een reconstructie. Bij veel antieke schepen zijn de oorspronkelijke houten onderdelen zoals koekoek en schuifkap verdwenen. Om het schip dan terug te brengen naar de originele staat is specifieke kennis nodig. Over die kennis beschikken wij ruimschoots, dankzij onze jarenlange ervaring met uiteenlopende restauratieprojecten. We restaureren, doen onderzoek en geven advies.

Reconstructie van een stuurhut van een stoomsleper
Reconstructie van een stuurhut van een stoomsleper

Restauratie

De restauratie van een klassieke boot of historisch schip vraagt om het vakmanschap van een ervaren scheepstimmerman. Het is ambachtelijk timmerwerk, met massief hout en traditionele houtverbindingen. Wij beheersen dit ambacht als geen ander en staan bekend om onze fraaie koekoeken en stuurhutten. Ook maken we ramen, ingangskappen en traditionele betimmeringen.

Uw vaartuig in ervaren handen

Restaureren is vaak een kwestie van repareren of een kopie maken. Maar als het origineel er niet meer is, wordt het een reconstructie. Bij veel antieke schepen zijn de oorspronkelijke houten onderdelen zoals koekoek en schuifkap verdwenen. Om het schip dan terug te brengen naar de originele staat is specifieke kennis nodig. Over die kennis beschikken wij ruimschoots, dankzij onze jarenlange ervaring met uiteenlopende restauratieprojecten. We restaureren, doen onderzoek en geven advies.

Scheepstimmerman maakt nieuwe mast

Rondhouten

Over de veiligheid van mast en giek is de laatste tijd veel te doen. Terecht, want bij het zeilen komen er enorme krachten op de rondhouten. Daarom is regelmatige inspectie van de houten onderdelen van de tuigage (mast, giek, gaffel, kluiverboom, bokkenpoot) belangrijk. Vraag bij twijfel een expert, iemand van een expertise-bureau of een goede mastenmaker. Ook wij kunnen rondhouten inspecteren, de staat vaststellen en een advies uitbrengen.

Veilig de zeilen hijsen

Wij repareren en maken nieuwe rondhouten, voor alle typen traditionele zeilschepen. Bij tjalken, klippers en aken zijn deze meestal massief, gemaakt uit een stam douglas of liever nog lariks. Kleinere rondhouten maken we ook wel van verlijmd oregon pine. Een mast krijgt bij ons de traditionele vorm, met stagbocht. We hebben een aantal stammen lariks op voorraad die we zelf wateren en drogen.

Duurzaam verbouwen

Op verschillende manieren proberen wij onze producten en de schepen waaraan wij werken duurzamer te maken. Dat begint bij het basismateriaal. Hout en plaatmateriaal met FSC- of PEFC-keurmerk hebben sterk de voorkeur. Ook gebruiken we Accoya, milieuvriendelijk verduurzaamd hout, geschikt voor kozijnen, luiken en houten dekken.

Winst voor milieu en portemonnee

Een schip goed isoleren levert veel op: lagere stookkosten, minder CO2-uitstoot en meer comfort. Een hoge isolatiewaarde is ook voor schepen haalbaar, zeker bij grotere woonschepen. Wij berekenen wat er nodig is aan isolatie, dubbel glas en/of lage­temperatuur­­verwarming. Alles kunnen we installeren, ook vloerverwarming en wandverwarming (warmtewanden).

Het aanbrengen van isolatie in een schip
Het aanbrengen van isolatie in een schip

Duurzaam verbouwen

Op verschillende manieren proberen wij onze producten en de schepen waaraan wij werken duurzamer te maken. Dat begint bij het basismateriaal. Hout en plaatmateriaal met FSC- of PEFC-keurmerk hebben sterk de voorkeur. Ook gebruiken we Accoya, milieuvriendelijk verduurzaamd hout, geschikt voor kozijnen, luiken en houten dekken.

Winst voor milieu en portemonnee

Een schip goed isoleren levert veel op: lagere stookkosten, minder CO2-uitstoot en meer comfort. Een hoge isolatiewaarde is ook voor schepen haalbaar, zeker bij grotere woonschepen. Wij berekenen wat er nodig is aan isolatie, dubbel glas en/of lage­­­temperatuur­­­verwarming. Alles kunnen we installeren, ook vloerverwarming en wandverwarming (warmtewanden).