Onze expertise: verstand van hout én van schepen

Als allround scheepstimmerbedrijf maken we van alles, binnen en aan dek. Maar we zijn toch vooral ‘specialist historisch schip’. Vanuit ervaring – ook omdat we zelf op zo’n oud vaartuig wonen – weten we precies wat er komt kijken bij het verbouwen en restaureren van varend erfgoed.

Keuken in een woonschip

Scheepsinterieur

Een scheepsinterieur is heel persoonlijk. Klassiek of juist modern, tijdloos of trendy; het is maar net wat je smaak is. Wie een schip laat betimmeren heeft naast de stijl meer knopen om door te hakken. Wat is een handige indeling, welke materialen zijn geschikt en wat moet er aan techniek in? Wat kan er voor het budget, hoe houd je het historische uiterlijk intact en wat zegt de regelgeving? Wij hebben vaker met dat bijltje gehakt en nemen de klant stap voor stap mee in het bouwproces, van isolatie tot afwerking.

Comfortabel wonen aan boord

Een vrachtschip is niet gemaakt om op te wonen, maar met de juiste aanpassingen is het heel goed te verbouwen tot pleziervaartuig, charterschip of woonschip. Voor een comfortabele woning in scheepsruim of roef is het essentieel dat je goed isoleert en condens door woonvocht tegengaat. Als de bouwdetails van de betimmering kloppen, voorkom je roest van binnenuit én is het prettig en gezond wonen aan boord.

Restauratie

De restauratie van een klassieke boot of historisch schip vraagt om het vakmanschap van een ervaren scheepstimmerman. Het is ambachtelijk timmerwerk, met massief hout en traditionele houtverbindingen. Wij beheersen dit ambacht als geen ander en staan bekend om onze fraaie koekoeken en stuurhutten. Ook maken we ramen, ingangskappen en traditionele betimmeringen.

Uw vaartuig in ervaren handen

Restaureren is vaak een kwestie van repareren of een kopie maken. Maar als het origineel er niet meer is, dan wordt het een reconstructie. Bij veel antieke schepen zijn de oorspronkelijke houten onderdelen zoals koekoek en schuifkap verdwenen. Om het schip dan terug te brengen naar de originele staat is specifieke kennis nodig. Over die kennis beschikken wij ruimschoots, dankzij onze jarenlange ervaring met uiteenlopende restauratieprojecten. We restaureren, doen onderzoek en geven advies.

Reconstructie van een stuurhut van een stoomsleper
Reconstructie van een stuurhut van een stoomsleper

Restauratie

De restauratie van een klassieke boot of historisch schip vraagt om het vakmanschap van een ervaren scheepstimmerman. Het is ambachtelijk timmerwerk, met massief hout en traditionele houtverbindingen. Wij beheersen dit ambacht als geen ander en staan bekend om onze fraaie koekoeken en stuurhutten. Ook maken we ramen, ingangskappen en traditionele betimmeringen.

Uw vaartuig in ervaren handen

Restaureren is vaak een kwestie van repareren of een kopie maken. Maar als het origineel er niet meer is, dan wordt het een reconstructie. Bij veel antieke schepen zijn de oorspronkelijke houten onderdelen zoals koekoek en schuifkap verdwenen. Om het schip dan terug te brengen naar de originele staat is specifieke kennis nodig. Over die kennis beschikken wij ruimschoots, dankzij onze jarenlange ervaring met uiteenlopende restauratieprojecten. We restaureren, doen onderzoek en geven advies.

Het aanbrengen van isolatie in een schip

Duurzaam woonschip

Duurzaam verbouwen begint met het juiste basismateriaal. Bij de inkoop letten we op het FSC- of PEFC-keurmerk, zodat we er zeker van zijn dat het hout uit verantwoord beheerde bossen komt. Daarin is veel mogelijk, van alternatieven voor teak tot en met milieuvriendelijk verduurzaamd hout. Maar het gaat verder dan hout en plaatmateriaal alleen: in alle stappen van een verbouwing zijn er groenere keuzes te maken. Wij weten wat er te koop is en denken graag mee.

Beter isoleren

Een schip goed isoleren levert veel op: lagere stookkosten, minder CO2-uitstoot en meer comfort. Een hoge isolatiewaarde is ook voor schepen haalbaar, zeker bij grotere woonschepen. Wij berekenen wat er nodig is aan isolatie, dubbel glas en/of lage­temperatuur­­verwarming. Alles kunnen we installeren, ook vloerverwarming en wandverwarming (warmtewanden).

Rondhouten

Over de veiligheid van mast en giek is de laatste tijd veel te doen. Terecht, want bij het zeilen komen er enorme krachten op de rondhouten. Daarom is regelmatige inspectie van de houten onderdelen van de tuigage (mast, giek, gaffel, kluiverboom, bokkenpoot) belangrijk. Vraag bij twijfel een expert, iemand van een expertise-bureau of een mastenmaker. Ook wij kunnen rondhouten inspecteren, de staat vaststellen en een advies uitbrengen.

Houten of stalen mast?

Traditioneel is de mast van een tjalk, klipper of aak gemaakt uit een massieve stam lariks. Dit hout is steeds moeilijker te verkrijgen, een verlijmde stam is dan een geschikt alternatief. In onze werkplaats hebben wij ruimte voor het maken van masten en gieken tot 15 meter. Liever een stalen mast? Die van Lehmann Scheepsrestauratie zijn niet van hout te onderscheiden, kijk op www.scheepsrestauratie.nl.

Masttop in de lijmklemmen
Masttop in de lijmklemmen

Rondhouten

Over de veiligheid van mast en giek is de laatste tijd veel te doen. Terecht, want bij het zeilen komen er enorme krachten op de rondhouten. Daarom is regelmatige inspectie van de houten onderdelen van de tuigage (mast, giek, gaffel, kluiverboom, bokkenpoot) belangrijk. Vraag bij twijfel een expert, iemand van een expertise-bureau of een mastenmaker. Ook wij kunnen rondhouten inspecteren, de staat vaststellen en een advies uitbrengen.

Houten of stalen mast?

Traditioneel is de mast van een tjalk, klipper of aak gemaakt uit een massieve stam lariks. Dit hout is steeds moeilijker te verkrijgen, een verlijmde stam is dan een geschikt alternatief. In onze werkplaats hebben wij ruimte voor het maken van masten en gieken tot 15 meter. Liever een stalen mast? Die van Lehmann Scheepsrestauratie zijn niet van hout te onderscheiden, kijk op www.scheepsrestauratie.nl.